Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк

Рис. 1. Крестьяне эпохи династии Сун (980–1279 годы н. э.) пропалывают рис. Сорняки, которые по виду больше других походят рис, остаются на поле, дают семена и высеваются со следующим урожаем. Именно так и появилась рисоподобная форма ежовника обыкновенного, самого распространенного сорняка рисовых полей. Рисунок с сайта www.readworks.org

Международная группа ботаников и генетиков разобралась с тем, как появился сорняк, похожий внешне на обычный рис. Это растение ежовник, у которого есть разные фенотипы: и рисоподобный прямостоячий, и исходный «приземленный». Сделав полногеномный анализ 328 экземпляров ежовника, ученые выявили действие отбора, который привел к формированию сходных с рисом морфологических признаков. Похожий на рис фенотип сформировался около тысячи лет назад, когда в бассейне реки Янцзы активизировалось рисоводство, заместив культуру пшеницы. Исследователям удалось показать, что в этом регионе в ходе селекции риса и эволюции сопутствующего ему ежовника параллельно менялись одни и те же гены, контролирующие одни и те же морфологические признаки. Последнее особенно важно для понимания сущности явления конвергенции.

Искусственный отбор и доместикация растений и животных — важная черта хозяйственной деятельности человека, прошедшего рубеж бронзового века. Если рассматривать одомашненные виды растений и животных, то они, с эволюционной точки зрения, исключительно успешны: они достигли высочайшей численности и распространились гораздо шире своих диких предков. Очевидно, что «быть как они» выгодно, по крайней мере, в краткосрочной перспективе.

По пути подражания успешным окультуренным видам пошли многие сорняки возделываемых растений. Они приобрели признаки своих полезных полевых сожителей, став похожими на них, и таким образом, получили все их преимущества. Это явление известно как вавиловская мимикрия: благодаря ей из обширного круга различных подражателей из-за внешнего сходства выделяются пары «культурное растение — сорняк». Механизм такой мимикрии предположительно связан с искусственным отбором, а не с «естественными» попытками сорняков оптимальнее соответствовать условиям среды. При всей логичности такой гипотезы есть не так уж много хорошо разобранных примеров исследования селекции на уровне фенотипов и генотипов сорняков и их культурных моделей, да еще с историко-демографической базой.

Такой пример, показательный во всех отношениях, опубликовали специалисты из Китая и США (представляющие Чжэцзянский университет, Государственный институт рисоводства (оба расположены в Ханчжоу, Китай), Лабораторию генетики растений Института генетики и биологии развития (Пекин, Китай), биологическое отделение Вашингтонского университета (Сент-Луис, США) и Виргинский университет (Шарлоттсвиль, США)). Они работали с рисом (Oryza sativa) — главной сельскохозяйственной культурой Китая — и его сорняком ежовником обыкновенным (Echinochloa crus-galli). Эти два растения — типичная пара вавиловской мимикрии (рис. 2).

Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк

Рис. 2. Ежовник (справа) маскируется под культурный рис (слева). Если посадки риса пропалывать вручную (а именно так и происходило во все времена), то не всякий земледелец с легкостью отличит полезное растение от его сожителя, оставив сорняк расти. Рисунок из обсуждаемой статьи в Nature Ecology & Evolution

Данная пара удобна для исследования помимо прочего тем, что ежовник очень изменчив, у него может проявиться и рисоподобный фенотип, и множество других, на рис совсем не похожих (рис. 3). Ученые выделили четыре основных фенотипических признака, отличающие растения-подражатели от других фенотипов ежовника. Это угол наклона стебля к земле (у подражателей стебель близок к пряморастущему, у других — наклонен к земле), цвет основания стеблей (зеленый или красноватый), искривленность междоузлий (прямые или угловатые), собранность листьев (собранные или расставленные).

Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк

Рис. 3. Фенотипы ежовника: слева — рисоподобный, справа — «приземленный». Они различаются по четырем признакам: наклон стеблей к земле, сгруппированность листьев, кривизна стебельков в междоузлиях, цвет основания стеблей. Фото из обсуждаемой статьи в Nature Ecology & Evolution

Используя градации для этих признаков, можно собрать растения и количественно оценить степень схожести (в работе используется индекс мимикрии, равный сумме баллов каждого признака: чем меньше балл, тем меньше мимикрия по признаку, и, следовательно, индекс тем меньше, чем меньше сходства по всем признакам) риса и его сорняка.

Растения собирали по всему сельскохозяйственному региону бассейна Янцзы, всего в 328 местах: как на рисовых полях, так и в отдалении от них. Семена растений из каждой точки (всего по 8 семян) проращивали в теплице, а затем высаживали на опытных чеках. Уровень сходства оценивали у трехнедельных проростков. Чтобы убедиться в устойчивости фенотипа, оценивали и фенотип потомков на следующий год, и реакцию выборочных растений на разные световые режимы. Нужно подчеркнуть, что и повторные высаживания, и выращивание при разных продолжительностях светового дня показали стабильность фенотипов, что подразумевает генетическую базу данного фенотипического сдвига. У каждого растения был прочитан полный геном (написать это быстро, а сама работа в действительности гигантская!).

Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк

Рис. 4. Филогенетическое дерево ежовника, построенное по однонуклеотидным заменам после анализа 328 экземпляров. Цветами обозначены кластеры, включающие рисоподобный фенотип (MIC), исходный фенотип (NMC) и смешанный (MIX). Рисунок из обсуждаемой статьи в Nature Ecology & Evolution

Очевидно, что растения с рисоподобным обликом имели высокий индекс мимикрии, близкий к 8 или больше, а у растений с исходной внешностью индекс мимикрии обычно не превышал 2. Анализ генотипов всех растений позволили определить у них порядка 9 млн однонуклеотидных замен. Построенное по ним дерево показало четкое разделение на три кластера (рис. 4). И эти кластеры совпали с тремя фенотипическими группами: с высоким индексом мимикрии, с низким индексом мимикрии и с промежуточным показателем. Это означает, что рисоподобный фенотип имеет монофилетическое происхождение: если бы рисоподобный ежовник возникал много раз независимо, то в трех кластерах представители фенотипов были бы перемешаны.

У подражателей оказалось урезанное разнообразие однонуклеотидных замен по сравнению с «приземленными» родичами: все варианты замен, найденные у подражателей, имеются у «приземленного» фенотипа, но он сам имеет и такие, которых нет у подражателей. Судя по расчетам, сделанным несколькими методами, рисоподобный фенотип берет начало от «приземленного» (а значит, исходного), пройдя через бутылочное горлышко. Все это происходило около тысячи лет назад. Это период династии Сун — как раз тогда в бассейне реки Янцзы население быстро разрослось и стало очень многочисленным, а пшеница — основная зерновая культура — была замещена рисом.

Распределение мутаций (замен, вставок и делеций) у растений-подражателей и у растений, имеющих исходный фенотип, позволило выявить семь участков генома размером больше 10 тысяч пар нуклеотидов, где различия в два раза выше, чем в среднем по геному. Такая ситуация напоминает «острова дивергенции» — участки генома, куда нацелены силы естественного отбора. В таких крупных участках с пониженным разнообразием и повышенным уровнем различий удалось выявить четкий сигнал действия отбора. В них в общей сложности сосредоточено 1986 генов с 8373 несинонимичными (то есть потенциально важных для фенотипа) заменами.

Чтобы добавить конкретики этим цифрам, ученые рассмотрели гены, функции которых связаны с архитектурой растения. В участках дивергенции среди выявленных 1986 генов-кандидатов количество таких генов (всего 87) выше среднего по геному. Например, ген LAZY1 контролирует угол роста стебля за счет распределения в стебле ауксина. Участок генома с этим геном у рисоподобного фенотипа сильно отличается от своего исходного аналога, разнообразие у подражателей в этом участке резко понижено, и при этом большая часть вариаций (70%) приходится на один гаплотип, весьма малочисленный (15%) среди растений с исходным фенотипом. Важно, что и у самого культурного риса под действие селекции попал именно этот ген. Так что на примере риса и сопутствующего сорняка ежовника мы видим параллельное изменение одного и того же гена под действием одного и того же усилия селекционеров-рисоводов.

Говоря о мимикрии, нельзя не вспомнить о феномене конвергентной эволюции, когда в самых разных группах организмов появляются внешне сходных формы или формы со сходными сложными признаками. Считается, что конвергентные признаки формируются в силу сходных требований среды и соответственно сходных функциональных решений у разных видов, но наборы генов, вовлеченных в формирование таких признаков, должны быть разными. Сейчас появляется все больше данных, что и гены, участвующие в этом процессе, могут быть сходными. Мимикрия в чем-то похожа на конвергенцию — это формирование сходного облика у двух эволюционно далеких групп. Пример с геном распределения ауксина LAZY1 добавляет доводов в пользу гипотезы, что сходные признаки у филогенетически далеких видов могут формироваться за счет одних и тех же генов.

Источник: elementy.ru

1. Hello there, I found your website by the use of Google at the same time as searching for a comparable subject, your web site got here up, it seems great.

I’ve bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, simply become aware of your weblog through Google, and found that it’s truly informative.
    I am going to be careful for brussels. I will appreciate for those who proceed this in future.
    Many other folks will probably be benefited from your
    writing. Cheers!

2. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I
    could add to my blog that automatically tweet my newest
    twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for

3. Thank you for sharing excellent informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you’ve on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and simply could not come across. What a perfect site.

4. Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam feedback? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me insane so any help is very much appreciated.

5. Hello! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Kudos!

6. When I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. Perhaps there is a means you are able to remove me from that service? Cheers!

7. When I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service? Appreciate it!

8. I do believe all of the ideas you have presented on your post. They are really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too quick for novices. Could you please prolong them a bit from subsequent time? Thank you for the post.

9. This is the perfect blog for everyone who really wants to understand this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that’s been discussed for decades. Wonderful stuff, just excellent!

10. I simply needed to say thanks again. I’m not certain what I would’ve handled without the entire tips and hints discussed by you on such area. It was an absolute hard difficulty in my position, but finding out your specialized manner you handled that forced me to weep for gladness. I am thankful for your information and in addition hope that you are aware of a great job you were accomplishing training people today using your web site. I’m certain you’ve never met any of us.

11. I’m really inspired with your writing skills as well as with the format on your weblog. Is that this a paid subject or did you modify it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to peer a nice weblog like this one today.

12. We’re a bunch of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You’ve done a formidable job and our entire community can be thankful to you.

13. Greetings from Idaho! I’m bored to tears at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, amazing blog!

14. Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog shine. Please let me know where you got your design. Kudos

15. You can certainly see your enthusiasm within the article you write. The world hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

16. Heya! I understand this is somewhat off-topic but I needed to ask. Does managing a well-established website like yours require a large amount of work? I’m brand new to blogging however I do write in my journal everyday. I’d like to start a blog so I can share my experience and feelings online. Please let me know if you have any recommendations or tips for brand new aspiring bloggers. Appreciate it!

17. I together with my friends were reading through the excellent helpful hints from your website while suddenly got a horrible suspicion I never expressed respect to the web site owner for those tips. Those boys happened to be for that reason thrilled to study all of them and have very much been taking advantage of those things. Appreciation for turning out to be really kind and also for pick out some very good resources millions of individuals are really wanting to understand about. Our own sincere apologies for not saying thanks to earlier.

18. Hey there just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The style and design look great though! Hope you get the issue fixed soon. Kudos

19. First off I would like to say great blog! I had a quick question which I’d like to ask if you don’t mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your mind before writing. I’ve had trouble clearing my mind in getting my thoughts out. I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or tips? Cheers!

20. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

21. Greetings I am so thrilled I found your webpage, I really found you by accident, while I was searching on Google for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thank you for a marvelous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the fantastic job.

22. Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely helpful info particularly the last part 🙂 I care for such information much. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

23. Nice post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Extremely useful information specially the last part 🙂 I care for such information a lot. I was seeking this certain information for a very long time. Thank you and good luck.

24. I’ve been surfing online greater than three hours today, but I by no means found any attention-grabbing article like yours. It’s pretty value enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made excellent content as you probably did, the net might be a lot more helpful than ever before.

25. We would like to thank you once more for the stunning ideas you gave Janet when preparing her post-graduate research and also, most importantly, regarding providing every one of the ideas in one blog post. Provided we had been aware of your site a year ago, we will have been rescued from the nonessential measures we were employing. Thank you very much.

26. Greetings from Florida! I’m bored to death at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent blog!

27. Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just too fantastic. I actually like what you have acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible. I can’t wait to read much more from you. This is actually a great website.

28. Hello! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Thanks a ton!

29. That is really interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your rss feed and sit up for in the hunt for more of your wonderful post. Additionally, I have shared your site in my social networks

30. Thank you for some other excellent article. The place else may anyone get that kind of info in such an ideal method of writing? I have a presentation next week, and I’m at the look for such info.

31. Right here is the perfect blog for everyone who wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic which has been written about for a long time. Excellent stuff, just wonderful!

32. Hello I am so delighted I found your blog page, I really found you by mistake, while I was searching on Askjeeve for something else, Anyhow I am here now and would just like to say thanks for a incredible post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the awesome jo.

33. Hey there this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

34. Can I simply just say what a relief to uncover someone who truly understands what they’re talking about on the web. You definitely know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people ought to check this out and understand this side of the story. I was surprised that you are not more popular since you certainly have the gift.

35. I’m no longer certain where you are getting your information, but good topic. I must spend some time studying more or figuring out more. Thank you for fantastic information I used to be looking for this information for my mission.

36. Good day! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting fed up of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

37. Thanks for some other excellent article. Where else may anybody get that kind of information in such a perfect means of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am on the search for such info.

38. I believe what you said was actually very logical. However, think on this, what if you typed a catchier post title? I am not suggesting your content is not solid., but what if you added something to maybe get folk’s attention? I mean Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк is kinda vanilla. You might peek at Yahoo’s front page and watch how they create post headlines to grab people to open the links. You might add a video or a related pic or two to grab people excited about everything’ve written. In my opinion, it might bring your website a little livelier.

39. My wife and i have been cheerful John could do his preliminary research because of the precious recommendations he received while using the web page. It is now and again perplexing to just find yourself making a gift of points which usually a number of people could have been trying to sell. So we remember we have got the blog owner to be grateful to because of that. All the explanations you have made, the simple blog navigation, the friendships you can assist to instill — it is many impressive, and it’s really facilitating our son in addition to us recognize that this idea is enjoyable, and that is unbelievably vital. Thank you for all!

40. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am going through problems with your RSS. I don’t understand why I cannot join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

41. Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog based on the same information you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my viewers would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel free to shoot me an email.

42. Attractive component of content. I simply stumbled upon your website and in accession capital to say that I get in fact loved account your weblog posts. Any way I will be subscribing to your feeds and even I achievement you get entry to constantly fast.

43. Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you stop it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is very much appreciated.

44. Wonderful article! This is the type of information that should be shared around the internet. Disgrace on the seek engines for not positioning this put up higher! Come on over and seek advice from my web site . Thanks =)

45. I would like to take the chance of thanking you for that professional direction I have usually enjoyed checking out your site. I’m looking forward to the actual commencement of my college research and the whole planning would never have been complete without dropping by your website. If I can be of any assistance to others, I will be delighted to help by way of what I have discovered from here.

46. I do accept as true with all of the concepts you’ve presented for your post. They’re very convincing and can definitely work. Nonetheless, the posts are too short for starters. May you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

47. This is very attention-grabbing, You are an excessively skilled blogger. I’ve joined your rss feed and stay up for searching for more of your excellent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

48. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a variety of websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be greatly appreciated!

49. Hello there! This post couldn’t be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he’s going to have a very good read. I appreciate you for sharing!

50. I’m impressed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something not enough people are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I came across this in my hunt for something regarding this.

51. I carry on listening to the rumor lecture about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you advise me please, where could i acquire some?

52. Hi I am so glad I found your blog, I really found you by accident, while I was researching on Digg for something else, Anyways I am here now and would just like to say many thanks for a remarkable post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don?t have time to read it all at the minute but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the superb work.

53. A person necessarily help to make seriously posts I would state. That is the first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the research you made to create this actual post extraordinary. Wonderful activity!

54. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your website offered us with valuable information to paintings on. You have done a formidable activity and our whole community shall be thankful to you.

55. I must express some appreciation to the writer just for rescuing me from such a matter. Because of surfing around throughout the the web and finding things which were not pleasant, I figured my life was done. Living devoid of the solutions to the problems you’ve sorted out by means of your guide is a serious case, as well as those that might have in a wrong way damaged my career if I had not noticed the website. Your good talents and kindness in touching almost everything was priceless. I don’t know what I would have done if I had not encountered such a subject like this. I can also at this point look ahead to my future. Thank you very much for your high quality and result oriented guide. I won’t think twice to endorse your web blog to any individual who should have support on this area.

56. I do accept as true with all of the concepts you’ve introduced to your post. They’re very convincing and can certainly work. Still, the posts are too brief for novices. Could you please lengthen them a bit from next time? Thanks for the post.

57. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

58. I carry on listening to the news speak about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the finest site to get one. Could you advise me please, where could i find some?

59. Definitely imagine that that you stated. Your favorite justification appeared to be at the web the easiest factor to keep in mind of. I say to you, I certainly get annoyed even as other people consider concerns that they just do not recognize about. You managed to hit the nail upon the highest and outlined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thank you!

60. Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a weblog website? The account helped me a acceptable deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast provided bright clear idea

61. I don’t even know the way I ended up here, however I believed this post was good. I don’t understand who you’re but certainly you are going to a famous blogger if you happen to aren’t already 😉 Cheers!

62. Great goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too magnificent. I actually like what you have acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise. I cant wait to read much more from you. This is actually a great site.

63. Hello I am so happy I found your web site, I really found you by accident, while I was researching on Askjeeve for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks for a incredible post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great job.

64. What i do not realize is actually how you are now not really much more smartly-favored than you may be right now. You are so intelligent. You understand thus considerably relating to this subject, made me in my opinion consider it from so many numerous angles. Its like women and men aren’t fascinated until it is one thing to do with Lady gaga! Your individual stuffs nice. Always take care of it up!

65. I keep listening to the news broadcast lecture about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the top site to get one. Could you tell me please, where could i find some?

66. Hi, i think that i noticed you visited my blog so i came to go back the desire?.I’m attempting to in finding things to enhance my web site!I suppose its good enough to use a few of your concepts!!

67. Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly return.

68. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this brilliant blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this site with my Facebook group. Talk soon!

69. We are a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website provided us with useful information to work on. You’ve done a formidable process and our whole neighborhood might be thankful to you.

70. I like the valuable info you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here regularly. I’m quite sure I’ll learn many new stuff right here! Best of luck for the next!

71. I’m curious to find out what blog platform you are utilizing? I’m having some minor security issues with my latest blog and I’d like to find something more safeguarded. Do you have any solutions?

72. Excellent pieces. Keep posting such kind of info on your blog. Im really impressed by it.
    Hello there, You have done a great job. I’ll definitely digg it and individually suggest to my friends. I am sure they will be benefited from this site.

73. Thank you for sharing excellent informations. Your web site is so cool. I am impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and just couldn’t come across. What an ideal website.

74. I’m really enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Outstanding work!

75. Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any points for beginner blog writers? I’d really appreciate it.

76. I almost never leave a response, but after reading a lot of remarks on this page Вместе с рисом искусственному отбору подвергся и мимикрирующий под него сорняк . I do have a couple of questions for you if you do not mind. Could it be just me or does it look like like a few of these comments appear as if they are left by brain dead folks? 😛 And, if you are posting on additional online sites, I’d like to keep up with anything fresh you have to post. Would you list of the complete urls of your public sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

77. Hi, Neat post. There is an issue together with your website in internet explorer, would check this? IE nonetheless is the market chief and a big component of people will miss your great writing because of this problem.

78. I am no longer certain where you are getting your information, but great topic. I must spend a while studying much more or understanding more. Thank you for fantastic info I was on the lookout for this info for my mission.

79. Hey there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I genuinely enjoy reading through your posts. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Appreciate it!

80. Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am experiencing troubles with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

81. you’re truly a good webmaster. The web site loading velocity is incredible. It sort of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork. you’ve done a excellent activity on this subject!

82. olá . Você poderia me falar qual plataforma você está usando aqui ? Em breve estarei construindo meu blog mas estou em dúvida sobre qual plataforma utilizar e gostei muito o formato do seu site . Se puder me informar , será de grande valia . agradeço antecipadamente

83. Howdy just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same results.

84. Thank you, I’ve recently been looking for information approximately this subject for a long time and yours is the best I’ve came upon so far. But, what in regards to the conclusion? Are you sure about the supply?

85. I would like to express my appreciation to you for bailing me out of this situation. Right after researching throughout the online world and finding tips that were not beneficial, I figured my entire life was done. Living without the strategies to the issues you have sorted out as a result of your good guide is a critical case, as well as the ones that could have negatively affected my career if I had not encountered your website. That expertise and kindness in controlling a lot of stuff was very helpful. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t discovered such a solution like this. I am able to at this time look ahead to my future. Thanks a lot so much for this expert and amazing guide. I will not think twice to suggest your site to any person who will need guidance on this subject.

86. Fantastic beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your web site, how could i subscribe for a weblog site? The account aided me a applicable deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast provided vibrant clear idea

87. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. However think of if you added some great graphics or videos to give your posts more, «pop»! Your content is excellent but with pics and videos, this site could certainly be one of the most beneficial in its field. Awesome blog!

88. wonderful put up, very informative. I’m wondering why the other specialists of this sector do not realize this. You should proceed your writing. I’m confident, you’ve a huge readers’ base already!

89. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?

90. Hello great website! Does running a blog like this require a large amount of work? I’ve virtually no expertise in programming but I was hoping to start my own blog in the near future. Anyhow, should you have any suggestions or techniques for new blog owners please share. I understand this is off topic nevertheless I just needed to ask. Thank you!

91. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. But imagine if you added some great pictures or video clips to give your posts more, «pop»! Your content is excellent but with images and videos, this blog could certainly be one of the best in its field. Excellent blog!

92. Hi, Neat post. There’s an issue along with your web site in web explorer, may check this? IE nonetheless is the market leader and a big component of people will pass over your great writing due to this problem.

93. Hi, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

94. I’m really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any internet browser compatibility issues? A handful of my blog audience have complained about my site not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any recommendations to help fix this problem?

95. Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to give it a look. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Superb blog and amazing design.

96. Hey! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!

97. What i don’t understood is in reality how you’re now not really much more neatly-preferred than you may be right now. You’re so intelligent. You recognize thus considerably on the subject of this topic, produced me in my opinion consider it from a lot of varied angles. Its like men and women are not fascinated unless it is something to do with Girl gaga! Your own stuffs great. Always take care of it up!

98. Howdy! I could have sworn I’ve been to this web site before but after going through many of the articles I realized it’s new to me. Anyways, I’m certainly pleased I found it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

99. I’m excited to uncover this great site. I need to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely loved every bit of it and i also have you book-marked to see new information in your blog.

100. We stumbled over here coming from a different web page and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to finding out about your web page repeatedly.

101. Hi there, There’s no doubt that your website could possibly be having web browser compatibility problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, great site!

102. Hello! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to take a look. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Fantastic blog and wonderful style and design.

103. I’m not sure exactly why but this blog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

104. Normally I do not learn article on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to check out and do it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite nice article.

105. Hey there would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good web hosting provider at a fair price? Thank you, I appreciate it!

106. What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively useful and it has helped me out loads. I hope to give a contribution & assist other users like its helped me. Good job.

107. Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.

108. Mobility scooters as compared to the chance of financial enlargement of the opposite corporations. Progressive is up about 2.5 by means of July 18 compared with down 35 final quarter. Tesla’s sheer measurement they are specifically the last expectation for trying garments revenue. Inactive shares hardly have been always anticipating a elevate at work extra revenue. In fractional share investing you not sold the shares they are distributed as well as audio books. To share precious content material. When inserting an skilled and share in your small business when you let them. The Ipo’s info is usually described as business to supply the servers and Technologies invest in. Hence enhance in the information as they show to be the most effective place to get it soon. Present tailwinds for financial stocks to your important data like your account’s password so you will need. Diversifying amongst asset classes like fastened income right now they may show to be. A number of multi-storied structures like the way to solo mine Ethererum as you are not liable for any. These are the blue chips are in place of trading there’s always the danger. Now on a Do-it-your self basis it could be buying and selling under 5.00 on every.

109. An impressive share! I have just forwarded this onto a co-worker who had been conducting a little homework on this. And he actually ordered me dinner due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this topic here on your site.

110. Hey, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, awesome blog!

111. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

112. Pretty section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

113. By way of introduction, I am Mark Schaefer, and I represent Nutritional Products International.

We serve both international and domestic manufacturers who are seeking to gain more distribution within the United States. Your brand recently caught my attention, so I am contacting you today to discuss the possibility of expanding your national distribution reach.

We provide expertise in all areas of distribution, and our offerings include the following:

• Turnkey/One-stop solution
    • Active accounts with major U.S. distributors and retailers
    • Our executive team held executive positions with Walmart and Amazon
    • Our proven sales force has public relations, branding, and marketing all under one roof
    • We focus on both new and existing product lines
    • Warehousing and logistics

Our company has a proven history of initiating accounts and placing orders with major distribution outlets. Our history allows us to have intimate and unique relationships with key buyers across the United States, thus giving your brand a fast track to market in a professional manner.

Please contact me directly so that we can discuss your brand further.

Kind Regards,
    Mark Schaefer
    marks@nutricompany.com
    VP of Business Development
    Nutritional Products International
    101 Plaza Real S, Ste #224
    Boca Raton, FL 33432
    Office: 561-544-0719

114. Hi! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your posts. Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Appreciate it!

115. Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a marvellous job!

116. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is great blog. A great read. I will definitely be back.

117. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no data backup. Do you have any solutions to prevent hackers?

118. Hello there! I could have sworn I’ve been to this web site before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back often!

119. I think this is one of the most vital info for me. And i’m glad reading your article. But should remark on some general things, The site style is great, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

120. Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

121. What i do not realize is if truth be told how you’re not really a lot more neatly-appreciated than you may be right now. You’re very intelligent. You understand thus considerably in relation to this topic, produced me individually consider it from so many varied angles. Its like women and men are not fascinated except it is something to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs nice. At all times deal with it up!

122. fantastic submit, very informative. I wonder why the opposite specialists of this sector don’t understand this. You must proceed your writing. I am sure, you’ve a great readers’ base already!

123. Hi! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to look it over. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Terrific blog and amazing design and style.

124. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your weblog? My website is in the exact same niche as yours and my users would really benefit from a lot of the information you provide here. Please let me know if this okay with you. Thank you!

125. Excellent website you have here but I was curious if you knew of any user discussion forums that cover the same topics talked about in this article? I’d really like to be a part of online community where I can get advice from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers!

126. Please let me know if you’re looking for a article author for your site. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an e-mail if interested. Many thanks!

127. Excellent weblog right here! Additionally your web site loads up fast! What host are you the usage of? Can I am getting your affiliate hyperlink to your host? I desire my site loaded up as fast as yours lol

128. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

129. Howdy just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same results.

130. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

131. My spouse and I absolutely love your blog and find a lot of your post’s to be exactly what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content available for you? I wouldn’t mind producing a post or elaborating on a number of the subjects you write about here. Again, awesome web site!

132. Awesome blog you have here but I was wanting to know if you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed in this article? I’d really like to be a part of online community where I can get responses from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thanks a lot!

133. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this fantastic blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will share this site with my Facebook group. Talk soon!

134. Hello just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Opera. I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the issue solved soon. Cheers

135. Thanks , I have just been searching for info approximately this topic for a while and yours is the best I have came upon till now. However, what about the bottom line? Are you positive concerning the supply?

136. I’m impressed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something that too few people are speaking intelligently about. I am very happy that I found this in my hunt for something regarding this.

137. Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam comments? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me mad so any assistance is very much appreciated.

138. Today, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive
    I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

139. Its like you learn my mind! You seem to grasp so much about this, like you wrote the ebook in it or something. I think that you just can do with a few p.c. to power the message house a little bit, but instead of that, that is fantastic blog. A great read. I will certainly be back.

140. Whats up very cool site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also?I’m satisfied to seek out a lot of useful information here in the submit, we’d like develop more strategies on this regard, thanks for sharing.

141. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your webpage? My blog is in the very same area of interest as yours and my visitors would truly benefit from a lot of the information you provide here. Please let me know if this ok with you. Thank you!

142. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a number of websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

143. I’m no longer sure the place you’re getting your information, but great topic. I needs to spend some time finding out much more or understanding more. Thank you for wonderful info I was on the lookout for this information for my mission.

144. Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon every day. It will always be useful to read articles from other writers and use something from their websites.

145. Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
    News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

146. That is very attention-grabbing, You’re an overly skilled blogger. I’ve joined your feed and look ahead to in search of extra of your fantastic post. Additionally, I’ve shared your site in my social networks

147. Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any please share. Thanks!

148. My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on several websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

149. Wonderful paintings! This is the kind of info that are supposed to be shared around the net. Disgrace on Google for now not positioning this post higher! Come on over and talk over with my site . Thank you =)

150. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this website. I’m hoping the same high-grade site post from you in the upcoming also. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own site now. Actually the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a good example of it.

151. I would like to thank you for the efforts you have put in penning this blog. I am hoping to see the same high-grade blog posts from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now 😉

152. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is needed to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web smart so I’m not 100% sure. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Many thanks

153. I think this is among the so much significant information for me. And i’m glad reading your article. However wanna remark on some normal things, The web site style is perfect, the articles is in point of fact excellent : D. Excellent process, cheers

154. It is the best time to make some plans for the future and it’s
    time to be happy. I’ve read this post and if I
    could I want to suggest you some interesting things or tips.
    Perhaps you can write next articles referring to this article.
    I want to read more things about it!

155. hello there and thank you for your information ? I have certainly picked up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this web site, since I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for much more of your respective intriguing content. Make sure you update this again very soon..

156. I do not even understand how I ended up here, but I believed this publish was once good. I don’t understand who you are however definitely you are going to a famous blogger if you happen to aren’t already. Cheers!

157. Hey there just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the issue solved soon. Kudos

158. Hello.   I’m hiring 10 Business Plan Writers to Write Executive Business Plans for My Company, as one of the Many Services I Offer.Each Writer must Prove There Work by Writing My Company’s E.B.P.The Best Writer keeps 100% of His or Her Work for The Entire 1st Year and 90% of the second year.We’re located in Manhattan, New York and Writing Remotely isn’t an Issue.If this works for you, then reach out to me at your earliest convenience.Xavier Citizenxaviercitizenfilms@gmail.comHide quoted text

159. Thank you, I have recently been looking for info approximately this subject for ages and yours is the best I have discovered so far. However, what concerning the conclusion? Are you positive in regards to the supply?

160. Fantastic items from you, man. I’ve take into account your stuff prior to and you are just extremely wonderful. I really like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the best way by which you say it. You’re making it entertaining and you continue to care for to keep it smart. I cant wait to learn much more from you. That is really a great web site.

161. Ӏ useⅾ to bbe recommended this blog via my cousin. I am no longer
    sure whether this put uρ is written by means of him as no one
    else realize ѕuch detailed about my problem.
    You are amazing! Ꭲhank you!

162. I and my guys ended up reading the great helpful hints located on your web page then all of the sudden I had an awful suspicion I had not thanked the blog owner for those strategies. All of the guys were definitely for that reason passionate to read through them and have surely been using these things. Appreciation for turning out to be well accommodating as well as for picking out variety of tremendous tips most people are really needing to be aware of. Our own sincere regret for not expressing appreciation to earlier.

163. This is the right site for anyone who wants to find out about this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a subject which has been written about for many years. Excellent stuff, just excellent!

164. hello!,I really like your writing very so much! proportion we be in contact extra about your article on AOL? I require a specialist on this space to solve my problem. May be that is you! Taking a look forward to peer you.

165. After checking out a number of the blog articles on your website, I honestly like your technique of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please check out my website as well and tell me your opinion.

166. What i do not realize is actually how you’re not really a lot more neatly-preferred than you might be right now. You’re very intelligent. You understand thus considerably relating to this subject, made me personally imagine it from numerous various angles. Its like women and men don’t seem to be involved until it is something to do with Girl gaga! Your individual stuffs excellent. All the time maintain it up!